Βασικές Δυσκολίες στην Παραγωγή Γραπτού Λόγου
Τατιάνα
Πολυζώτη
Παιδοψυχολόγος, MSc Ειδικής Αγωγής
Υποψιάζεστε
ότι το παιδί ή ο μαθητής σας έχει Μαθησιακές Δυσκολίες που εντοπίζονται κυρίως
στην παραγωγή Γραπτού Λόγου;
Ακολουθούν τα βασικά χαρακτηριστικά δυσκολιών που ενδέχεται να αντιμετωπίζει το
παιδί με Μαθησιακές Δυσκολίες και προβλήματα κυρίως στη Γραφή...
Γραφο-κινητικές Δεξιότητες
·
δυσκολεύεται
στο σχηματισμό των γραμμάτων.
·
δυσκολεύεται
στον σχηματισμό των λέξεων.
·
δυσκολεύεται
στη χρήση των σημείων στίξης.
·
δεν
ακολουθεί τις γραμμές του τετραδίου.
·
δυσκολεύεται
στον συντονισμό των κινήσεων του και πολλές φορές φαίνεται να είναι
"αδέξιος".
·
παρουσιάζει
κακή στάση του σώματος κατά τη γραφή.
·
δεν
τηρεί τις απαραίτητες αποστάσεις μεταξύ των λέξεων.
·
κάνει
αντιστροφές, προσθέσεις, παραλείψεις, αντικαταστάσεις γραμμάτων, συλλαβών ή/και
λέξεων.
Ορθογραφία
·
κάνει
συχνά λάθη στον τονισμό ή παραλείπει τελείως τους τόνους.
·
κάνει
λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας.
·
κάνει
συχνά λάθη στο ετυμολογικό μέρος της λέξης.
·
δεν
αυτοδιορθώνεται.
Γραπτή Έκφραση
Οργάνωση και δομή:
·
παρουσιάζει
λάθη στη γραπτή σειρά των λέξεων.
·
δεν
τηρεί τη χρονική ακολουθία.
·
παρουσιάζει
δυσκολία στη δόμηση των παραγράφων.
·
συχνά
δεν ολοκληρώνει τις προτάσεις.
·
κάνει
λάθη στη χρήση των ρημάτων, των ουσιαστικών.
·
πολύ
συχνά δεν "βρίσκει" το κατάλληλο ουσιαστικό, επίθετο ή ρήμα για να
περιγράψει αυτό που θέλει.
Λεξιλόγιο:
·
φτωχό -
επαναλαμβάνει συχνά τις ίδιες λέξεις.
·
χρησιμοποιεί
κοινόχρηστες λέξεις και όχι πρωτότυπες.
·
οι
ιδέες του συχνά δεν ανταποκρίνονται στο θέμα.
·
δυσκολεύεται
ιδιαίτερα στην καταγραφή θεμάτων που απαιτούν φαντασία.
·
δεν
βάζει το προσωπικό του ύφος στο κείμενο.
·
τα
κείμενα του έχουν περιορισμένο αριθμό λέξεων.
·
δυσκολεύεται
ιδιαίτερα στη σύνταξη.
Περιεχόμενο:
·
παραλείπει
συχνά λέξεις.
·
έχει
προβλήματα αλληλουχίας και συνοχής πληροφοριών.
·
δυσκολεύεται
στην εύρεση και ανάπτυξη των κεντρικών ιδεών.
·
δυσκολεύεται
στην ανάπτυξη επιχειρημάτων ή υποστηρικτικών προτάσεων.
(Πηγή: Παντελιάδου Σ., Μπότσας, Γ. (2007), Μαθησιακές
Δυσκολίες: Βασικές Έννοιες και Χαρακτηριστικά. Βόλος.