«Μαμά,δυσκολεύομαι να γράψω ανάμεσα στις γραμμές»
Κάθε
στιγμή, το παιδί βρίσκεται σε ένα χώρο όπου θα πρέπει να τοποθετήσει κάπου το σώμα
του ( πχ κάθεται στην καρέκλα, στέκεται μπροστά στον πίνακα της σχολικής τάξης κτλ
), ή / και να τοποθετήσει κάπου ένα αντικείμενο ( πχ βάζει τους μαρκαδόρους στην
κασετίνα, το μαξιλάρι πάνω στο κρεβάτι κτλ ).
Η δόμηση του χώρου είναι . λοιπόν, ο προσδιορισμός της
θέσης :
Του
παιδιού σε σχέση με τα αντικείμενα
Των
αντικειμένων σε σχέση με το σώμα ( μπροστά – πίσω, δεξιά – αριστερά, πάνω – κάτω
κτλ )
Των
αντικειμένων μεταξύ τους (μπροστά – πίσω από, δεξιά – αριστερά από, πάνω – κάτω
από ) .
Ένα παιδί το οποίο έχει δυσκολίες όσον αφορά την δόμηση
του χώρου, τότε δεν μπορεί να ελέγξει σωστά το σώμα του και να κινείται άνετα στον
χώρο , με συνέπεια:
Να δυσκολεύεται
να συμμετέχει σε παιχνίδια συνομιλήκων του ( πχ τυφλόμυγα, κουτσό, puzzle
κτλ)
Να βρίσκει
δύσκολα τα πράγματά του ( πχ σε εντολή «Γιώργο φέρε τα παπούτσια σου που είναι
κάτω από την καρέκλα » δεν μπορεί να την εκτελέσει )
Δυσκολεύεται
να κάνει κλιμάκωση πχ μεγεθών
Δεν
προσανατολίζεται και χάνεται εύκολα.
Φτάνοντας, έτσι , το παιδί στο κατώφλι των σχολικών
υποχρεώσεων , η καλή δόμηση στο χώρο θα του δώσει σημαντικά εφόδια, εφ’ όσον σχετίζεται
με :
-
την αναγνώριση των γραμμάτων κατά την διαδικασία της ανάγνωσης ( με αυτό τον τρόπο
λοιπόν είναι σε θέση να ξεχωρίσει πχ το ¨φ¨ από το ¨θ¨, το ¨ε¨ από το ¨3¨ κτλ
-
την διαχείριση του γραφικού χώρου ( πχ να γράφει από αριστερά προς τα δεξιά, ανάμεσα
στις γραμμές κτλ )
-
τον σωστό γραφικό σχεδιασμό ( πχ να κάνει το «υ» με το άνοιγμα προς τα πάνω )
Προτεινόμενες δραστηριότητες
:
Παρακάτω θα δείτε κάποιες δραστηριότητες οι οποίες βοηθούν
στο να βελτιωθεί η δεξιότητα της δόμησης χώρου σε ένα παιδί :
βάζουμε
διάφορα εμπόδια μέσα στο δωμάτιο και ζητάμε από το παιδί αν ακολουθήσει μία διαδρομή
χωρίς να σκοντάψει πουθενά ( πχ να περάσει πάνω από την καρέκλα, δίπλα από την τηλεόραση,
κάτω από το τραπέζι κτλ )
μέσα
/ έξω :
-
μπαίνουμε μέσα στην ντουλάπα, μπανιέρα
-
κρύβουμε κάτι μέσα στα χέρια μας
-
ρίχνουμε ένα χαρτί μέσα στον κάδο
-
βάζουμε τα μολύβια μέσα – έξω από μολυβοθήκη
-
τακτοποιούμε τα παιχνίδια μέσα στο ντουλάπι
-
βγάζουμε τα κυβάκια έξω από το κουτί
ψηλά
/ χαμηλά : τραμπάλα / κούνια : διακρίνουμε την στιγμή που το παιδί είναι ψηλά /
χαμηλά
πάνω
/ κάτω : ανεβαίνουμε πάνω στο τραπέζι , πάμε κάτω από την καρέκλα κτλ
μπαίνουμε
μπροστά / πίσω από την κουρτίνα / αυτοκίνητο κτλ
δίπλα
: βάζουμε την πετσέτα δίπλα στο νεροχύτη, καθόμαστε δίπλας το τζάκι κτλ
κοντά
/ μακριά : ακουμπάμε κοντά στην πόρτα, βάζουμε το χέρι μας κοντά στο καλοριφέρ
γύρω
: δένουμε ένα φουλάρι γύρω στον λαιμό μας, γυρίζουμε γύρω από μία καρέκλα
ανάμεσα
: βαδίζουμε ανάμεσα σε 2 γραμμές, περνούμε ανάμεσα στα πόδια
απέναντι
: στεκόμαστε απέναντι από την πόρτα, την ντουλάπα κτλ
Πηγή:
www.iator.gr