Hλικίες που τα παιδιά παράγουν τα φωνήματα και τα συμπλέγματα χωρίς να παρουσιάζουν καμιά αρθρωτική δυσκολία
Μπέλλα Σταυρούλα
MSc Λογοθεραπεύτρια
Ο πρώτος ήχος που παράγει ένα παιδί με τη γέννηση του
είναι το κλάμα. Είναι το μόνο μέσο που διαθέτει αρχικά για να επικοινωνήσει
λεκτικά με τα άτομα που είναι γύρω του. Με την πάροδο του χρόνου αρχίζει να
αναπτύσσεται το βάβισμα, που είναι διάφοροι ήχοι, που παράγει το παιδί
προκειμένου να επικοινωνήσει, χωρίς όμως να συνδέονται αυτοί οι ήχοι
μεταξύ τους για να σχηματίσουν λέξεις. Στη συνέχεια το παιδί αρχίζει να
μουρμουρίζει χρησιμοποιώντας τους ήχους μ, π, μπ στην ηλικία των 6 μηνών. Στην
πλειοψηφία των παιδιών η ομιλία αρχίζει να αναπτύσσεται με σχηματισμένες λέξεις
μετά το πρώτο έτος της ζωής του παιδιού. Το λεξιλόγιο αυξάνεται σταδιακά και
αρχίζουν οι λέξεις να παράγονται ακόμα πιο καθαρά με την πάροδο του χρόνου.
Στην ηλικία των 2,5-3 ετών τα παιδιά παράγουν καθαρά
τα φωνήματα και τα συμπλέγματα μ, π ,τ, κ, μπ, γκ μέσα στις λέξεις
Στην ηλικία των 3 -3,5 ετών τα παιδιά παράγουν καθαρά
τα φωνήματα και τα συμπλέγματα γ, χ, ντ μέσα στις λέξεις
Στην ηλικία των 3,5-4 ετών τα παιδιά παράγουν καθαρά
τα φωνήματα και τα συμπλέγματα Φ, β, σ, ζ, λ, σπ, πλ, κλ, βλ, κν, πν, πκ, νγ
μέσα στις λέξεις
Στην ηλικία των 4-4,5 ετών τα παιδιά παράγουν καθαρά
τα φωνήματα και τα συμπλέγματα Θ, δ , φλ, στ, σκ, ψ, ξ, χτ, κρ,
δγ, ζμ, μν μέσα στις λέξεις
Στην ηλικία των 4,5-5 ετών τα παιδιά παράγουν καθαρά
τα συμπλέγματα τσ, ντζ, σφ, βρ, ντρ, χν, ζγ, φτ μέσα στις λέξεις
Στην ηλικία των 5-5,5 ετών τα παιδιά παράγουν καθαρά
τα φωνήματα και τα συμπλέγματα ρ, ν , γλ, γρ, στρ μέσα στις λέξεις
Στην ηλικία των 5-5,5 ετών τα παιδιά παράγουν καθαρά
τα συμπλέγματα δρ, θρ, χτρ μέσα στις λέξεις
Όμως δεν ακολουθούν όλα τα παιδιά την ίδια πορεία
ανάπτυξης. Κάθε παιδί έχει τα δικά του χρονολογικά ορόσημα κατάκτησης των
φωνημάτων και των συμπλεγμάτων, τα οποία ορόσημα μπορεί να αποκλίνουν από τα
προαναφερθέντα. Η ηλικία η οποία είναι καθοριστική για την μετέπειτα εξέλιξη
του παιδιού είναι ηλικία των 5-5.5 ετών. Στην ηλικία αυτή το παιδί πρέπει να
παράγει καθαρά όλα τα φωνήματα και τα συμπλέγματα ώστε να μην επηρεαστεί η
μετέπειτα μαθησιακή του διαδικασία και μεταφερθούν και στο γραπτό λόγο οι προφορικές
του δυσκολίες. Η έγκυρη αντιμετώπιση τους οδηγεί στην μείωση των πιθανοτήτων
εμφάνισης μαθησιακών δυσκολιών.